KUNDSERVICE

Vi hjälper dig!

Kundservice / Köpvillkor

KÖPVILLKOR

BOLAGSINFORMATION
Dessa köp- och leveransvillkor gäller när du som kund handlar varor hos Kakelspecialisten i Stockholm AB. När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Kakelspecialisten. En bekräftelse tillsammans med köpvillkoren skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen.

Kontaktuppgifter till Kakelspecialisten är; Kakelspecialisten i Stockholm AB, organisationsnummer 556652-0705 och adress Box 90285 120 24 Stockholm.

KÖP & BETALNING
Alla priser är inklusive moms. Kostnad för frakt tillkommer, se mer under Leverans.

Kakelspecialisten erbjuder dig att handla i butiken på Sockenvägen 289 i Årsta Stockholm eller i vår webshop.

Här i webshopen kan du välja att skapa ett konto eller handla utan konto. Fördelen med ett konto är att du kan gå tillbaka och titta på dina tidigare order, din leveransadress ligger sparad m.m. Observera att du inte kan använda kontot som du har i webbshopen i Kakelspecialistens butik.

Dessa betalningsalternativ erbjuder vi dig här i webshopen:

Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Kakelspecialisten överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Kontovillkor
Allmänna villkor för kontokredit
Kontokredit K201508
Konto KK201602

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
Läs mer och ladda ner SEkki som PDF

När du slutfört din beställning får du en orderbekräftelse med köpvillkoren via e-post, kontrollera alltid bekräftelsen så att den stämmer. Skulle det vara något fel eller om du inte får en orderbekräftelse kontakta vår kundservice på 08-686 93 60 eller kundservice@kakelspecialisten.se . Beroende på vilket betalsätt du valt får du en faktura från Svea ekonomi eller ett kvitto från Kakelspecialisten.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Skulle det föreligga ett skrivfel så har du rätt att reklamera produkten. Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.

Bruksanvisning
Vid leverans av produkt som kräver bruksanvisning åtföljs den med leveransen.

 

FRAKT & LEVERANS

Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Det avser tiden från det att vi har mottagit din beställning och att den skickas från vårt lager. Det tillkommer sedan tiden för Postnord att köra ut varorna, alternativt att du hämtar själv.

Kakelspecialisten samarbetar med Postnord när det gäller leveranser från företagets webshop.

Aktuella fraktkostnader inom Sverige
Hämtning i butik – fri frakt

Order under 20 kg 39 kr – skickas för uthämtning hos närmaste ombud.

Tunga och skrymmande order över 20 kg 695 kr – skickas hem till ditt hus eller lägenhet.

Hämtning i butik
Du kan hämta ut dina beställda varor direkt i butiken i Årsta utan någon fraktkostnad – enkelt och smidigt. Du hämtar ut varorna på företagets varuutlämning på Ostmästargränd 2 i Årsta, öppet vardagar 06.30-19.00 och lördagar 10.00-16.00 (se vår hemsida för öppettider vid speciella helger och sommartider). Du får en avisering när godset finns att hämta via e-post eller sms till angivet mobilnummer. 

Vid upphämtning i butiken måste du visa ditt kvitto. Påminnelser skickas ut via sms. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Vid ej uthämtade varor tas en hanteringskostnad om 150 kr ut.

Utkörning

Leverans via ombud

Du får dina varor levererade till närmaste postombud, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mindre än 20 kg. Om leverans sker till ombud kommer du aviseras via sms (eller postavi) när din beställning nått ditt närmaste ombud. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Du behöver uppvisa giltig legitimation vid uthämtning av varor. Vid ej uthämtade varor skickas paketet tillbaka till Kakelspecialisten, du får tillbaka pengarna exkl frakt och du debiteras en hanteringskostnad om 150 kr.

Leverans hem
Du får dina varor levererade hem, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mer än 20 kg. Vid hemleverans kommer du bli aviserad av transportbolaget Postnord. Du får då närmare information kring leveransdag och tid. Vid hemleverans ingår leverans till tomtgräns om du bor i villa, eller port om du bor i lägenhet. Förfarandet är standard hos dagens fraktbolag. Ange vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid. (Om du inte har en telefon som kan ta emot sms skickas ett mail eller så blir du uppringd istället).

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Förseningar
Vid en ev. försening av beställt material till dig kontaktar vi dig så snart som möjligt. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. 

Kan vi inte åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, då har du som konsument rätt att häva köpet.

 

ÅNGERRÄTT & RETUR

Ångerrätt
Vid beställning på telefon eller via Internet har du som kund alltid ångerrätt i 14 dagar enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Tiden räknas från den dag då du tog emot varan.  Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Om du vill ångra ditt köp ska du meddela Kakelspecialisten inom 14 dagar. Ange ordernummer så att vi lätt kan härleda ditt ärende.

Du kan också använda Konsumentverkets blankett för ångerrätt, du hittar den här:  http://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf 

Vill du returnera varor kontakta kundservice för utskick av retursedel. Du har 14 dagar på dig att skicka tillbaka varorna.

Retur i butiken
Du kan enkelt returnera varor direkt i vår butik, kostnadsfritt. När du returnerar en vara i butiken måste kvittot uppvisas. Skriv gärna ut kvittot eller fakturan du fått via e-post, det går också bra att visa upp den i mobilen. Butiken finns på Sockenvägen 289 i Årsta.

Retur via post
Vill du returnera varor via post kontakta kundservice för utskick av retursedel, detta måste ske inom 30 dagar. Telefon: 08-686 93 60 eller kundservice@kakelspecialisten.se , öppet vardagar 06.30-19.00  Lämna in returpaketet på närmaste postombud. Returfrakten dras av vid återbetalning.

Vid retur av varor som levererats hem till dig
Du måste beställa en upphämtning av denna typ av retur. Kontakta kundtjänst inom 30 dagar, telefon 08-686 93 60 öppet vardagar 06.30-19.00 eller till kundservice@kakelspecialisten.se

Ha alltid följande uppgifter tillgängliga när det gäller returer av skrymmande gods (över 20 kg)
Ordernummer
Ditt fullständiga namn
Antal produkter som ska skickas i retur
Totalt antal kollin
Uppskattad vikt i kg för varje kolli

Returfrakten dras av vid återbetalning.

 

Återbetalning 

Återbetalning sker inom 14 dagar, eller från det att Kakelspecialisten fått tillbaka varan från dig och den är kontrollerad alternativt att du lämnat bevis på att varan är återsänd. Returnera varan i originalförpackning väl förpackad, du står själv för returkostnaden. Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt. 

När returnerad vara är åter Kakelspecialisten återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Kakelspecialisten  debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Återbetalningen görs med samma betalsätt som köpet gjordes. Ska återbetalningen ske via kort så ska samma kort användas som i webshoppen.

Inga returpaket löses ut mot postförskott.

Byte
Byte av vara sker i vår butik, förutsatt att varan du vill byta till finns inne på lager. Är varan du vill byta till slut kan du istället göra en retur. Byten kan inte ske via vår webshop, här gäller endast retur.

  

REKLAMATION

Felaktighet på varan

Som konsument har du 3 års reklamationsrätt


Om du skulle upptäcka en felaktighet på den vara du köpt hos Kakelspecialisten måste du som köpare reklamera varan till oss, för att ha rätt till en reparation, ny vara eller någon annan åtgärd. Du behöver meddela oss att det är fel på varan och vad som är fel, gärna med fotodokumentation. Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. En reklamation ska göras senast tre år från försäljningstillfället. Du behöver bevisa att varan är köpt hos Kakelspecialisten, när varan köptes och till vilket pris. Det lättaste sättet är att du visar ditt kvitto från köpet men till exempel ett kontoutdrag eller en kontokortsslip kan också fungera som bevis.

Ev. fraktkostnader och andra omkostnader som uppstår i samband med en reklamation står Kakelspecialisten för.

Fraktskada
Om du har du råkat ut för en fraktskada ska skadan noteras i speditörens och din fraktsedel, detta är viktigt!  Du måste vara mycket tydlig med att påpeka att varan är transportskadad. Vid synlig transportskada ska varan vara kvar i emballaget, samtidigt som allt emballage samt eventuella pallar måste sparas.

Leveransförsening eller saknat gods
Anmäl saknat gods eller leveransförseningar så snart som möjligt till oss på Kakelspecialisten. Kundservice 08-686 93 60 eller kundservice@kakelspecialisten.se

Kakel, klinker, mosaik, marmor – kontrollera produkterna innan montering
Keramiska plattor är naturmaterial. Färger och nyanser skiftar mellan olika tillverkningstillfällen. Levererade plattor kan därför avvika från förevisade prover eller bilder på internet vad avser färg, nyans och utseende i övrigt. Innan montering ska en noggrann mottagningskontroll genomföras för att säkerställa att rätt varor och mängd är levererade samt upptäcka eventuella skador eller nyansskillnader. Reklamation av estetiska (utseende) skäl efter montering godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

För dig som inte kontrollerar materialet själv innan montering utan anlitar en extern part till det t ex en hantverkare, var noga med att den person som kontrollerar materialet är väl insatt i vad som är beställt och överenskommet och kan reklamera ev. fel innan montering.

Vid tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice, kundservice@kakelspecialisten.se  Om tvisten kvarstår och du som konsument har ett krav som Kakelspecialisten avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.

Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm. www.arn.se

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

 

Hantering av personuppgifter och Cookies

Kakelspecialisten följer PUL, personuppgiftslagen.

I samband med registrering och beställning uppger du dina personuppgifter som namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer.

Detta innebär att du godkänner att Kakelspecialisten lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. När du klickar på Genomför köp i vår webshop eller när du registrerar ett konto i vår webshop godkänner du att Kakelspecialisten lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning.

Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas. För att lämna ut uppgifter krävs enligt personuppgiftslagen att du sänder in en undertecknad begäran till:

Kakelspecialisten i Stockholm AB
Box 90285
120 24 Stockholm

Endast Kakelspecialisten har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande, med undantag från rättsliga ärenden.

Kakelspecialisten medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierat. Samt nyhetsbrev om du accepterat det.

E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som inte är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte. Vid nyhetsbrevutskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.

Cookies

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner.

Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

* att webbplatsen innehåller cookies
* vad dessa cookies används till
* hur cookies kan undvikas

Vi använder oss av sessions cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv.

Vi använder oss av cookies. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.